Matkailuauton ja asuntovaunun ostajan vinkit

Olemme palvelleet karavaanareita  yli 45 vuoden ajan. Tavoitteenamme on ollut mahdollistaa asiakkaittemme laadukas vapaa-ajan vietto matkailuajoneuvolla.

Tälle sivulle olemme keränneet vinkkeitä ja ohjeita aloittelijalle ja myös kokeneemmalle matkailuauton tai matkailuvaunun käyttäjälle. Kerromme ja neuvomme lisää mielellämme!

Klikkaa auki: Jyväs-Caravan-Oy-Matkailuajoneuvon-ostajan-opas

Matkailuajoneuvon käyttö

Esittelemme allaolevassa videossa, miten käytetään matkailuautoa tai asuntovaunua turvallisesti!
Matkailuajoneuvon käyttö viidessä minuutissa.

Tutustu myös alla oleviin Matkailuajoneuvotuojat ry:n ostajan opas videoihin:

Matkailuauto vai -vaunu?

Matkailuautojen eri tyypit ja pohjaratkaisut

Matkailuajoneuvojen lämmitystyypit ilmakeskuslämmitys ja vesikeskuslämmitys

Lapset matkailuajoneuvossa – Turvaistuimet ja isofix kiinnikkeiden käyttö matkailuautossa

Matkailuautolla ajamisen aakkoset ja leiriytyminen

Matkailuajoneuvon hellan ja jääkaapin käyttö sekä kaasupullon vaihto ja letkurikkoventtiilin käyttö

Karavaanarin ajokortit ja yhdistelmäpainot. Milloin tarvitaan pikku-e ja C-kortti?

Vaunuyhdistelmän ajamisen aakkoset ja leiriytyminen asuntovaunulla

Matkailuauton lähtövalmistelut ja ulkoiset tarkastukset

Matkailuajoneuvon sähkökytkentä ja lisävarusteet

Matkailuajoneuvolla varautuminen talveen ja talvikäyttö

Matkailuajoneuvon vesijärjestelmien ja kemiallisen wc:n tyhjennys

Markiisin avaus ja myrskysuojauksen asennus

Liity trendikkääseen caravanharrastajien joukkoon!

Matkailuajoneuvoharrastuksen voi kiteyttää sanaan ”vapaus” ja sanontaan ”Jos et aja, et näe”. Karavaanarina kukin voi toteuttaa unelmiaan omalla tavallaan. Kiinnostus matkailuajoneuvoharrastukseen on kasvanut
merkittävästi viime vuosina. Liikkumista ja harrastamista matkailuajoneuvolla pidetään trendikkäänä myös nuorempiin ikäluokkiin kuuluvien keskuudessa.

Vapautta ja viihtymistä
Harrastuksen ehdottomasti paras etu on vapaus. Voit itse päättää milloin ja missä harrastat, kenen kanssa ja kuinka
kauan. Harrastajajoukkoon mahtuu hyvin aktiivisia ja sosiaalisia ihmisiä, mutta myös omissa oloissaan viihtyviä ihmisiä.

Kaikille on tilaa.

Toinen merkittävä etu on ympärivuotisen harrastamisen mahdollisuus. Lähes kaikilla matkailuajoneuvoilla voi liikkua ja asua ympäri vuoden.

Sopii kaikille
Suurin harrastajajoukko löytyy lapsiperheistä ja pariskunnista. Perheille ajoneuvomatkailu antaa hienon mahdollisuuden liikkua lasten kanssa helposti: omat tutut tavarat, vuoteet, keittiö ja pesutilat ovat aina mukana ja voit pysähtyä silloin, kun siihen on tarve. Ilman lapsia liikkuville pariskunnille harrastus mahdollistaa
monenlaisen näkemisen ja kokemisen omien halujen mukaan tai leppoisan oleskelun tutulla ja turvallisella leirintäalueella. Matkailuajoneuvo mahdollistaa monialaisen käytön ympäri vuoden. Voit vaihtaa maisemaa joko kotimaassa tai ulkomailla juuri silloin kun se sinulle sopii ja käyttää sitä mitä erilaisimmissa tilanteissa. Voit käyttää ajoneuvoa oleskeluun ja majoitukseen vaellusmatkoilla, kalastusreissuilla, omien tai
lasten harrastusmatkoilla, kulttuuririennoissa tai vain ihan lomailuun ja rentoutumiseen. Liikkuminen ei ole kuitenkaan tämän harrastuksen itseisarvo. Harrastaa voi yhtä hyvin olemalla vakiopaikalla leirintäalueella, jonne voi aina palata, kun siihen on mahdollisuus.

Vapautta kohtuullisella rahamäärällä

Jos tunnistat itsessäsi edellä esitettyjä piirteitä ja/tai haluja, voit hyvin olla tuleva matkailuajoneuvon käyttäjä. Helpoimmin pääset tutustumaan harrastukseen vuokraamalla. Harrastukseen kuluva rahamäärä vaihtelee hyvin paljon.Toimivan matkailuvaunu-yhdistelmän (auto+vaunu) saa runsaalla 20 000 eurolla. Sama määrä rahaa tarvitaan toimivan matkailuauton hankintaan. Tervetuloa vapautta ja viihtymistä tarjoavan harrastuksen pariin Jyväs-Caravanin kautta. 30 ammattilaista 45 vuoden kokemuksella auttaa sinua valinnassasi!

Miten alkuun caravan-harrastuksessa?

Kysy tutuilta
Tunnetko sellaisia perheitä, jotka käyttävät matkailuajoneuvoa kesät talvet? Näiden perheiden kanssa keskusteleminen olisi loistava alku. Lähes poikkeuksetta kaikki näitä ajoneuvoja käyttävät ovat niistä innostuneita ja kertovat mielellään. Muista pitää vain mielessäsi omat kysymyksesi.

Vuokraa
Voit kokeilla matkailuajoneuvoja vuokraamalla meiltä auton tai vaunun viikonlopuksi tai koko viikoksi. Käytät sitä
juuri niissä elämäntilanteissa, joihin etsit vaihtelua, mutta kodinomaisia olosuhteita. Paras tapa miettiä omia tarpeita ja tuntemuksia karavaanariharrastukseen on ensin vuokrata matkailuajoneuvo muutaman kerran ja mielellään vielä erilaisella pohjaratkaisulla ja eri ajankohtina. Vuokrauksen aikana muodostuu yleensä hyvä käsitys siitä, millainen oman hankinnan ajoneuvon tulisi olla. Lisäksi vuokrauksen aikana on hyvä mahdollisuus tutustua harrastukseen käytännössä. Oman matkailuajoneuvon hankinta on turvallisemmalla pohjalla, kun on muodostunut käsitys millainen ajoneuvon tulisi olla.

Koko porukka koeajolle
Koeta saada koeajolle mukaan kaikki ne, jotka mahdollisesti käyttäisivät tulevaisuudessa ajoneuvoa. Vuokrattuun ajoneuvoon on helppo siirtää matkan ajaksi kotoa tarpeellisia ja henkilökohtaisia tavaroita. Matkailuajoneuvoissa on  käytön edellyttämät varusteet kuten kaasuhella, jääkaappi/pakastin, kaasupullot ja raikasvesisäiliö täytettynä.

Ajaminen on aika helppoa…
Henkilöautoa suuremman matkailuauton ajaminen ei ole erityisen vaikeata mm. loistavan näkyvyyden ja monipuolisten peilien avulla. Matkailuvaunun vetämisessä ei ole oudompaa kuin peruuttaminen, jonka oppii helposti harjoittelemalla. Molempien kohdalla on syytä muistaa, että ajoneuvot ovat kooltaan henkilöautoa suuremmat. Neljälle henkilölle tarkoitetun matkailuauton tai –vaunun vetämiseen tarvittavan auton ajamiseen riittää yleensä tavallinen henkilöauton B-ajokortti.

Sopii monelle kukkarolle
Matkailuvaunut ovat matkailuautoja edullisimpia, mutta ne vaativat vetoauton. Tarjolla on runsaasti molempia
myös käytettyinä, huollettuina ja tarkistettuina. Keskihinta uusille matkailuautoille on 60-70000 euroa, käytettyinä 25–35000 euroa. Uuden matkailuvaunun saat käytetyn auton hinnalla, käytetyt vaunut maksavat 15–25000
euroa.

Matkailuauto vai asuntovaunu?
Ensimmäisen matkailuajoneuvon hankinta on monelle iso asia. Rahallisen panostuksen lisäksi kyse on tutustumisesta uuteen harrastukseen. Moni asia on epäselvä ja kysymyksiä on paljon. Tärkein asia on miettiä oma tarve. Koettakaa perheen voimin ja käyttötarpeen ja talouslaskelmien avulla arvioida ensimmäinen tuntuma tavoitteestanne: auto vai vaunu ja minkä kokoinen? Kumpi sopii meille? Oikeata vastausta kysymykseen ei ole, on vain hyviä arvauksia, joihin löytyy aina poikkeuksia. Matkailuvaunu sopii  hyvin lapsiperheille ja pidempiä aikoja paikoillaan viihtyville. Vaunussa on yleensä enemmän tilaa, sen voi jättää paikalleen ja tehdä henkilöautolla retkiä ympäristössä tai palata aina omalle tutulle paikalle. Vaunun hankintahinta ja vuotuiset käyttökustannukset ovat selvästi pienemmät kuin matkailuauton. Vetoauton suhteen vaunun hankinta tuo tiettyjä edellytyksiä. Auton on sovelluttava vaunun vetoon muun muassa moottoritehon ja vetokykynsä (vetopaino/vaunun kokonaispaino) Matkailuauto sopii paljon liikkuville. Matkailuautot ovat sisätiloiltaan yleensä pienempiä kuin vaunut. Perheiden kohdalla on selvitettävä tarkkaan virallisten turvavyöllisten matkustajapaikkojen lukumäärä. Monessa autossa nukkumapaikkoja on enemmän kuin turvavyöpaikkoja. Yli neljän hengen paikkaluvun matkailuautoissa on syytä selvittää ja laskea myös auton kokonaispainon (yleensä 3500 kg) ylittymisriski. Jos ajoneuvon kokonaispaino lastattuna ylittää 3500 kg, on kuljettajalla oltava vähintään C1-ajolupa.

Vertaile ja kysy niiltä joilla jo on matkailuajoneuvo
Meiltä löydät runsaan valikoiman eri vaihtoehtoja. Vertaile ja pyri saamaan tuntumaa erilaisiin pohjaratkaisuihin, varusteisiin, vuoteisiin, istuimiin, pöytiin, pesuhuoneisiin ja vaatekaappeihin. Autojen osalta löytyy eroja myös alustan, moottorin ja ohjaamon suhteen. Myyjiltä voit saada myös perheiden nimiä, joilla on tietty auto tai vaunu ja jotka ovat luvanneet kertoa kiinnostuneille lisää.

Vaihtoehdot vaakakuppiin
Matkailuajoneuvon hankinta on iso asia. Vetoauto, ajokortti, sijoitettava rahamäärä, säilytyspaikka, käyttömäärä jne. ovat rajaavia tekijöitä vaihtoehtoja harkittaessa. Tärkeätä on kuitenkin, että hankinta tehdään aina luotettavasta ja asiantuntevasta liikkeestä. Käyttötarkoituksella, -tavalla ja perheen koolla on luonnollisesti myös suuri merkitys vaihtoehtoja mietittäessä. Liikutaanko matkalla oltaessa päivittäin, vietetäänkö pitempiä aikoja samalla paikalla, onko käyttö kesällä vai talvella vai peräti ympärivuotista. Vastuullinen kauppias kertoo mielellään vaihtoehdoista ja kartoittaa kanssasi parhaan kohteen. Meiltä Jyväs-Caravanista saat asiantuntevan opastuksen, valmiit asiakirjat, huolletun ja testatun ajoneuvon sekä turvatun varaosapalvelun.

Pohdi käyttötarve
Kaikki lähtee tarpeesta, joten mieti ainakin näitä asioita:
• onko käyttö ympärivuotista?
• kuinka monta henkilöä on yleensä matkassa?
• minkälaiseen tarkoitukseen ajoneuvo hankitaan?
• kulkeeko matkassa paljon tavaraa mm. harrastusvälineitä?
• mikä on arviosi tilantarpeesta huomioiden käyttökerrat vuositasolla
• kesäkäytössä pärjää vähemmällä tilalla, kun ulkoilu on helppoa
• mikä pohjaratkaisu tuntuu toimivimmalta?
• paljonko rahaa on käytettävissä?
Anna meille mahdollisuus kysellä ja kartoittaa tarpeesi ja tarjota erilaisia ratkaisuja juuri sinun käyttöösi.

Vuokratulla matkailuautolla tai -vaunulla matkaillessa voit nauttia vapaudesta. Matkanteko on aikatauluista riippumatonta eikä yöpymispaikkaa tarvitse kaukaa hakea. Matkailuajoneuvoloma on helppo yhdistää omiin harrastuksiin ja rakentaa matkareitti esimerkiksi golfin, vaelluksen, kalastuksen tai kulttuurikohteiden ympärille. Meillä Jyväs-Caravanilla matkailuauton tai -vaunun vuokraus on helppoa!
Tiedustele ja varaa vuokrakalusto numerosta 0400 620 445 tai vuokraus@jyvascaravan.fi ja katso lisää www.jyvascaravan.fi/vuokraus

Uusi vai käytetty?
Karavaanariharrastusta aloittavan kannattaa hankkia ensimmäinen oma matkailuajoneuvo käytettynä. Jos omat
tarpeet on täysin selvillä ja harrastukseen sitoutuminen on vahva, on uuden ajoneuvon hankinta perusteltua.
Matkailuajoneuvon osto kannattaa tehdä järjestäytyneeltä matkailuajoneuvomyyjältä, jolta saa hankintaan liittyvää neuvontaa ja tarkastetun ajoneuvon.

 

Matkailuautojen korimallit

Matkailuauton korimallia miettiessä kannattaa miettiä omia tarpeita esimerkiksi kuvittelemalla itseään viettämässä pidemmän aikaa matkailuauton sisällä perusrutiinien parissa. Malleja kannattaa vertailla ja kokeilla vuokraamalla. Seuraavassa lyhyesti autojen korimallit ja Matkapatonki-blogin kommentit niiden plussista ja miinuksista.

Alkoviauto
Se perinteinen. Alkovimalliset matkailuautot ovat yleisimpiä teillämme liikkuvia matkakoteja. Alkovi-nimitys tulee
ohjaamon päällä olevasta nukkuma- tai säilytystilasta (alkovista). Tämä tilaratkaisu vapauttaa enemmän muita tiloja oleskelukäyttöön ja mahdollistaa useampien nukkumapaikkojen rakentamisen autoon alkovin lisäksi. Kaikissa
alkoviautoissa ei kuitenkaan alkovi ole välttämättä makuutila, vaan se voi olla myös säilytystilaa. Alkoviautot ovat
yleensä rakennettu suoraan sarjavalmisteisen pakettiauton rungon pohjalle tai erityisen AL-KO -runkoalustan päälle käyttäen pakettiauton muuta perustekniikkaa. Alkovimallin suurimpia etuja on se, että neljän hengen makuutilat mahtuvat kokonaispituudeltaan kohtuulliseen mittaan (alle 7 m). Suurimmat alkoviautot on rekisteröity jopa seitsemälle matkustajalle. Alkoviauton ilmanvastus on puoli- tai integroitua autoa suurempi ja ne ovat useimmissa tapauksissa myös korkeampia erityisesti etuosastaan.

Puoli-integroitu
Puoli integroitu on nimensä mukaisesti puolittain auton omaan alustaan rakennettu ja puolittain korinvalmistajan
yhteinen tuotos. Puoli-integroidussa matkailuautossa ei ole erillistä ulospäin näkyvää alkoviosaa. 2000-luvun puolivälin jälkeen korimallia kehitettiin auton etupään istuinryhmässä olevalla alaslaskeutuvalla vuoteella, joka tuo ajoneuvoon mukavasti muutaman makuupaikan lisää. Tämä korimalli on myös hieman virtaviivaisempi ja huomattavasti pienemmän ilmanvastuksen omaava ratkaisu kuin alkovi. Puoli-integroitu korimalli on eniten myyty matkailuautotyyppi. Vuonna 2019 myydyistä autoista 53 % oli puoli-integroituja.

Integroitu
Integroidussa matkailuautossa on käytetty alustavalmistajalta pelkkä alusta. Autot eivät ole ulospäin tunnistettavissa tietyn alustan mukaisiksi, koska koko matkustamon kori on rakennettu matkailuautovalmistajan toimesta. Auton
korin ja alustan integrointi mahdollistaa sisätilojen tehokkaan käytön ohjaamon osalta. Integroidussa autossa ohjaamo on yhtenäistä osaa matkustamon kanssa. Koko auton ulkokuoren rakentaminen mahdollistaa ainoana korimallina myös ohjaamon täyden lämpöeristyksen. Integroidut matkailuautot ovat hieman alkovi- ja puoli-integroituja autoja kalliimpia, koska kori on rakennettu kokonaan matkailuajoneuvovalmistajan toimesta. Ohjaamon suuri lasipinta mahdollistaa hyvät näköalat niin liikkuessa kuin leiriytyessä.

Retkeilyauto
Retkeilyauto on näppärin ja myös samalla huomaamattomin matkailuautojen korimalleista. Ulkoisesti tämä korimalli muistuttaa tavallista pakettiautoa ja sitä se onkin myös hyvin pitkälle. Retkeilyauto sopii parhaiten pienelle
porukalle ja useimmat näistä onkin rakennettu vain kahta henkilöä silmällä pitäen. Retkeilyautoissa on kuitenkin
yleensä kaikki samat mukavuudet kuin muissakin matkailuautoissa: wc, suihku, jääkaappi, liesi ja lämmitys, mutta retkeilyautossa ne ovat vain hyvin paljon pienempään tilaan mahdutettuina. Plussapuolina voidaan mainita auton monikäyttöisyys; useimmista malleista, joissa sängyn takana, saa sängyn niputettua “kuljetusasentoon” joka
mahdollistaa myös pitkän tavaran kuljetuksen. Muita plussapuolia ovat halvemmat laiva-, silta- ja tullimaksut auton
pienien ulkomittojen ansiosta sekä tarvittaessa kaupunkien keskustoihin ajaminen ja parkkeeraaminen.
Lähde: Matkapatonki.fi / Mikko Hammar

Matkailuajoneuvojen pohjaratkaisut

Pohjaratkaisu on merkittävä osa ostopäätöksen tekemisessä. Tämän ovat tiedostaneet myös matkailuajoneuvovalmistajat. Joka vuosi esitellään uusia ratkaisuja pohjaratkaisuihin. Tästä huolimatta pohjaratkaisut voidaan jakaa muutamiin perusratkaisuihin.

Parivuode
Matkailuajoneuvojen yleisin pohjaratkaisu on vuosia ollut parivuodepohjaratkaisu, jossa parivuode on matkailuauton tai-vaunun takaosassa pitkittäin oikealla tai vasemmalla seinällä ja vuoteen vieressä on wc-suihkutila.  Matkailuvaunuissa on myös pohjaratkaisuja, joissa parivuode on sijoitettu vaunun etuosaan joko pitkittäin tai poikittain. Pienemmissä matkailuautoissa (esim.retkeilyauto) parivuode voi olla ajoneuvon
takaosassa poikittain. Tämä ratkaisu vähentää ajoneuvon pituutta.

Erillisvuoteet
2000-luvun puolivälissä esiteltiin ensimmäiset ajoneuvot, joissa vuoteet olivat erotettuna toisistaan. Vuoteiden välissä on joko käytävä tai portaat, jotka helpottavat vuoteisiin nousemista. Malleissa, joissa vuoteiden välissä on portaat, takatavaratila on tilavampi, koska vuoteet ovat normaalilattiaa korkeammalla. Vuoteiden väliin saa
yleensä lisäpalan, jolla vuoteista voi muodostaa ns. King Size-vuoteen, jonka mitat ovat parhaimmillaan jopa 2,0 x 2,3 metriä. Erillisvuoteet kasvattavat ajoneuvon pituutta, koska wc-suihkutila on joko vuoteiden jalko- tai pääpuolessa. Matkailuvaunuissa nähtiin ensin wc-suihkutilan sijoittaminen ajoneuvon perään poikittain.
Vähitellen tämä pohjaratkaisu siirtyi myös matkailuautoihin.

Saarekevuode
Uusin pohjaratkaisu on saarekevuode-versio, jossa parivuode on sijoitettu ajoneuvon peräosaan keskelle, jolloin vuoteen molemmille reunoille jää käytävä helpottamaan vuoteeseen nousua. Tämä pohjaratkaisu on saanut viimeisinä vuosina suuren suosion. Parivuoteen korkeus vaihtelee ja monessa tapauksessa korkeutta voi jopa
säätää ja näin lisätä tai vähentää vuoteen alla olevaa säilytystilaa takatallissa. Monessa matkailuautomallissa on mahdollista saada erilaisten takaosan vuoderatkaisujen lisäksi tilapäisvuode etupään istuinryhmään.

Etukeittiö
Matkailuvaunujen merkittävin pohjaratkaisu-uudistus oli keittiön sijoittaminen vaunun etuosaan, jolloin keittiötila on perinteistä ratkaisua avarampi ja vaunun muu sisätila rauhoittuu kokin hääräämiseltä. Etukeittiöllisten pohjaratkaisujen määrä on kasvussa matkailuvaunuvalmistajilla erilaisten vaunun muun sisätilan pohjaratkaisuina.

Laskuvuode
Ensimmäiset matkailuautojen istuinryhmän yläpuolelta laskeutuvat vuoteet nähtiin 2000-luvun puolivälissä. Ideana näissä pohjaratkaisuissa oli yhdistää integroidun ja puoli-integroidun auton etuja. Päiväkäytössä vuode on ylhäällä katon rajassa ja yökäytössä se lasketaan istuinryhmän yläpuolelle. Vuoteen koko vaihtelee ajoneuvomalleittain 1-2 henkilön välillä. Lyhyemmissä matkailuautoissa vuode laskeutuu osittain matkustamon oven eteen.
Laskuvuode on hyvä ratkaisu tilapäiseen lisävuodetarpeeseen. Laskuvuoteita on saatavana myös muutamiin matkailuvaunuihin. Ratkaisu on tervetullut.

TakaWC ja -pesuhuone
Matkailuvaunuissa aiemmin esitelty pohjaratkaisu, jossa wc-ja pesutilat ovat ajoneuvon takaosassa on nykyisin myös matkailuautoissa. Vuoteet ovat pitkittäin ja niiden välissä käytävä, josta pääsee pesutiloihin. Pohjaratkaisun etuja ovat oleskelutilojen avaruus, kun wc- ja suihkutila eivät ”pullistele” auton keittiön jälkeisessä tilassa. Tämä pohjaratkaisu rajoittaa ulkoa täytettävien säilytystilojen kokoa. Matkailuajoneuvovalmistajat seuraavat
tarkasti ajoneuvojen ostokäyttäytymistä ja tekevät kuluttajatutkimuksia kehittääkseen uusia pohjaratkaisuja muuttuviin tarpeisiin. Matkailuautojen ja -vaunujen pohjaratkaisut kehittyvät saman suuntaisesti
huomioiden kuitenkin niiden käyttöerot. Matkailuautoilla liikutaan enemmän kuin vaunuilla ja niiden pituus on yleensä pienempi kuin matkailuvaunujen.

Vastakkain istuttava istuinryhmä
Viime vuosina Keski-Euroopassa on saanut suuren suosion matkailuautojen etuistuinryhmän sohvien sijoitus auton molemmille sivuseinille. Ratkaisua kutsutaan myös nimellä ”face to face”. Sohvien välissä on erisuuntiin hyvin liikuteltava pöytä ja ohjaamossa kääntyvät etuistuimet.

Vinkki ostoa harkitsevalle
Erilaisille pohjaratkaisuille löytyy aina oma kannattajajoukko. Lapsiperheen tarpeet ovat hyvin erilaiset kuin kahden matkustavan pariskunnan tai yksin kalareissuja tekevän henkilön. Matkailuajoneuvojen erilaisia pohjaratkaisuja voi myös testata käytännössä. Ajoneuvon vuokraus on hyvä tapa selvittää omat tarpeet pohjaratkaisulle. Viikonlopun tai viikon käytössä selviää konkreettisesti täyttääkö jokin tietty pohjaratkaisu oman käytön vaatimukset. Käänny puoleemme, niin kartoitamme tarpeesi ja osaamme tarjota omasta mallivalikoimastamme varmasti sinun tarpeisiin sopivan mallin.

Matkailuajoneuvojen ajokorttiasiat

Matkailuajoneuvoharrastuksen aloittamista suunnitteleva törmää jossain vaiheessa hankintaa miettiessään ajokorttiasioihin: millä kortilla saa ajaa mitäkin matkailuajoneuvoa. Tässä lyhyt ABC-oppimäärä tärkeimmistä karavaanariharrastukseen liittyvistä ajokorttiasioista.

B-kortti (henkilöauto)
Henkilöautokortilla voit ajaa enintään 3500 kg painoista matkailuautoa, joita ovat myös retkeilyautot tai vetää vaunuyhdistelmää, jonka yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3500 kiloa. Ajoneuvon kokonaismassat selviävät rekisteriotteesta. Vaunuyhdistelmien osalta on siis laskettava yhteen vetoauton ja vaunun kokonaismassa ja ne eivät saa ylittää 3500 kiloa B-kortilla ajettaessa.

B/96-kevyt yhdistelmä
ajokortti (B+) Vetoautona on henkilöautokortilla ajettava ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg) ja perävaununa kokonaismassaltaan yli 750 kg painava perävaunu, mutta kokonaismassa yhdistelmässä on enintään
4250 kg. Tämä korttivaihtoehto kannattaa korvata BE-kortilla, jos on tarvetta yli 4250 kg ajoneuvoyhdistelmille.

BE-kortti (pikku-E)
BE-kortin sai suuri määrä suomalaisia ”leimaverolla” aikanaan 90-luvulla tehdyssä ajokorttimuutoksessa Nykyisin kortin saa suorittamalla teoria- ja ajokokeen. Kustannus on noin 150 € euroa. BE kortilla voit kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa max. 3500 kg) ja perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg. Yhdistelmän kokonaismassa voi olla siis enintään 7000 kg. Tämä
riittänee useimmissa auto- ja vaunuyhdistelmävaihtoehdoissa.

C-kortti (kuorma-autokortti)
C-kortti on perinteinen monelle autoilevalle. Sillä voit ajaa ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg, esimerkiksi matkailuauto. C-kortin mielenkiintoisin piirre on siinä, että sillä voit ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on yli 3500 kg, mutta hinattava ajoneuvo vain enintään 750 kg. Mikäli kytket yli 3500 kg kokonaismassaiseen matkailuautoon esimerkiksi trailerin, jonka kokonaismassa on yli 750 kg, tarvitset vähintään C1E-kortin (kts. alla).

C1-kortti
C1-luokan ajokortista on kehittymässä hyvä vaihtoehto yli 3500 kg painavan matkailuauton omistajille. Joulukuussa 2018 voimaan tulleen uuden ajokorttiasetuksen myötä kortin hankintakustannukset laskivat roimasti , koska aiemman 9 tunnin teoria sijaan teoriaopetusta on nykyään vain 2 tuntia ja ajo-opetusta 3 tuntia aiemman
viiden tunnin sijaan. Kortin kustannus on 500-700 euroa viranomaismaksuineen. C1 kortilla voit ajaa ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg. Tällä kortilla voit ajaa myös ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoauto painaa yli 3500 kg ja hinattava ajoneuvo enintään 750 kg. Mikäli hinattava ajoneuvo painaa yli 750 kg, tarvitse alla esitellyn C1E-kortin.

C1E-kortti
C1E-kortti eroaa yllä esitetystä C1-kortista siinä, että se mahdollistaa yli 3500 kg painoisen ajoneuvon kuljettamisen lisäksi sellaisen yhdistelmän kuljettamisen, jossa hinattava ajoneuvo on yli 750 painoinen. Yhdistelmä saa painaa yhteensä 12000 kg. Lisäksi C1E-kortilla voi ajaa yhdistelmää, jossa vetoauto on alle 3500 kg (B-kortti), mutta hinattava ajoneuvo on yli 3500 kg. Tässäkin tapauksessa yhdistelmä saa painaa enintään 12000 kg.

Ajokorttiasia paperilla, kytkentämassa tien päällä
Karavaanarin ajokorttiasioissa on pidettävä mielessä KAKSI eri asiaa: ajo-oikeuteen (ajokorttiluokka) vaikuttavat asiat katsotaan kirjoituspöydällä papereista (rekisteriotteet) ja kytkentämassat katsotaan tien päällä ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän todellisina painoina. Esimerkki kytkentämassasta: Mikäli mietit matkailuvaunun hankintaa, mutta vaunun kokonaismassa ylittää vetoautosi ilmoitetun maksimipainon, voit silti hankkia vaunun sillä edellytyksellä, että lastattuna (auto+vaunu) perävaunun kokonaispaino ei ylitä tien päällä sitä painoa mitä autollasi saa vetää. Tutki siis tarkkaan matkailuvaunun kokonaismassan ja massa ajokunnossa lukujen erotus. Massa ajokunnossa on vaunun paino ilman omia tavaroita.

Matkailuauton ja asuntovaunun vakuutukset

Arvokas ja tärkeä hankinta tarvitsee hyvän vakuutusturvan. Matkailuajoneuvoihin liittyvät erityistarpeet on huomioitu vakuutusyhtiöissä kohtuullisen hyvin. Esitteissä ja ehdoissa on mainintoja matkailuajoneuvoihin liittyvistä laajennuksista ja rajoituksista. Tärkeimmät karavaanarin ja matkailuajoneuvon vakuutusturvaan liittyvät asiat ovat:
• saada riittävästi tietoa (=ymmärrys), mitkä asiat korvataan matkailuajoneuvon liikenne- ja kaskovakuutuksesta ja mitkä harrastukseen liittyvät vahinkotapahtumat kuuluvat muiden vakuutusten piirin
• koti-, sairaskulu-, matka- ja matkatavaraja tapaturmavakuutus
• saada riittävä turva kolari-, varkaus-, ilkivalta- ja luonnonilmiötilanteiden varalle
• matkan aikana tapahtuneiden vahinkotilanteiden selvittelyapu
• matkan keskeytymiseen liittyvien kustannusten korvaaminen

Osa kuuluu kotivakuutukseen
Erityisen tärkeää on ymmärtää se, että matkailuajoneuvossa olevat irtaimet tavarat (vaatteet, astiastot, tv, dvd-soitin, navigaattori yms.) kuuluvat kotivakuutuksen piiriin. Mahdollisessa vahinkotilanteessa (varkaus, ilkivalta, luonnonilmiö) tavaroita ei korvata ajoneuvon kaskovakuutuksesta.

Helppo liikennekäytöstäpoisto
Nykyisin matkailuauton liikennekäytöstäpoisto, esimerkiksi talvikaudeksi, hoituu helposti internetin kautta. Riippuen matkailuajoneuvon vapaaehtoisen vakuutuksen (kasko) laajuudesta ajoneuvo on turvattu palon, varkauden ja ilkivallan osalta. Mahdollinen kolarointiturva ei ole voimassa liikennekäytöstäpoiston aikana, mutta moni vakuutusyhtiö korvaa kuitenkin myrskyn tai raekuuron aiheuttamia vahinkoja ajoneuvolle myös  liikennekäytöstäpoiston aikana. Liikennevakuutus ei ole voimassa poiston aikana.

Matkailuauton ja asuntovaunun katsastusasiat

Matkailuautot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään 4 vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä.
Sen jälkeen viimeistään 2 vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta. Kun käyttöönottoajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on ajoneuvo katsastettava vuosittain (viimeistään vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta).
Matkailuvaunut on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään kalenterivuoden loppuun mennessä sinä vuonna,
jolloin käyttöönottopäivästä on kulunut 2 vuotta. Sen jälkeen 2 vuoden välein (kalenterivuoden loppuun mennessä).
Lähde:https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/katsastusajankohdat-ajoneuvoluokittain

Matkailuautojen ja asuntovaunujen verot ja käyttömaksut

Uusissa matkailuajoneuvoissa ei ole autoveroa, vaan niistä suoritetaan ainoastaan arvolisävero 24 %. Matkailuvaunuissa ei ole mitään käyttömaksua, ainoastaan liikennevakuutus on pakollinen vakuutus, mutta kaskovakuutus on suositeltava. Matkailuautoissa maksetaan vuosittain perusveroa ja diesel-käyttöisistä matkailuautoista lisäksi käyttövoimaveroa. Matkailuautoissa laskentaperuste on pääosin kokonaispaino. Yleisin kokonaismassa matkailuautoille on 3500kg. Vuonna 2020
kokonaismassaltaan 3500kg painavasta matkailuautosta maksetaan perusveroa  632,18 euroa ja käyttövoimaveroa 114,98 euroa, yhteensä 747,16 €. Kokonaismassan kasvaessa veron määrä ei kasva merkittävästi, esimerkiksi 5500 kg kokonaisvero vuodessa on 812,86 €. Matkailuajoneuvo on helppo poistaa liikennekäytöstä Traficomin internetsivuilla, silloin kun sillä ei ajeta. Silloin myös käyttömaksut ja liikennevakuutusmaksuja ei tarvitse maksaa ko. ajalta.

Lapsen kanssa matkailuautossa ja matkailuvaunussa

Lapset ja matkailuajoneuvo sopivat erinomaisesti yhteen, kun aikuiset pitävät huolen turvallisuudesta niin matkalla kuin leirintäalueilla. Lain mukaan matkailuautoissa matkustajien tulee olla kiinnitettynä turvavöihin ajoneuvon liikkuessa. Valitettavasti houkutus matkailuauton sisällä liikkumiseen ajon aikana on suuri. Samalla myös riski loukkaantumiseen on suuri esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen aikana.

Auto + vaunu yhdistelmä
Liikkuva matkailuvaunuyhdistelmä on selvästi matkailuautoa turvallisempi matkustajien näkökulmasta. Nykyajan henkilöautot, jossa vaunuyhdistelmän matkustajat ovat matkan ajan, kestävät hyvin erilaisia törmäyksiä. Myös matkailuautojen ohjaamojen turvallisuus on parantunut vuosien kuluessa muun muassa turvatyynyjen myötä, mutta matkustamo-osan tekniset ratkaisut eivät ole kehittyneet samassa tahdissa. Matkailuautovalmistajat ovat kiinnittäneet viime vuosina huomiota erityisesti matkustamon turvallisuuden lisäämiseen.

Turvaistuimien kiinnitys matkailuautossa
Matkailuautoissa ei yleensä ole Isofix-kiinnitysmahdollisuutta ja istuintilat ovat useimmiten henkilöautoa selvästi rajallisemmat. Tärkeintä on kuitenkin saada jokainen matkustaja turvavöihin. Jos niitä ei riitä kaikille, auto on väärä. Yleisin turvavöiden määrä matkailuautossa on neljä: kaksi ohjaamossa ja kaksi istuinryhmässä. Suurimmissa matkailuautoissa on turvavyöpaikat jopa kuudelle. Matkailuauton istuinryhmässä on kolmipistevyöt, joihin saa asennettua turvaistuimen. Turvaistuinten valmistajat suosittelevat asennusta selkä menosuuntaan alle 4-vuotiaiden istuimissa. Matkailuautossa tämä voi olla haasteellista, mutta onnistuu tietyillä istuimilla. Onneksi moni nykyajan
turvaistuin voidaan asentaa turvallisesti myös kasvot ajosuuntaan päin. Matkailuautossa pienen vauvan turvakaukalon voi asentaa myös ohjaamon istuimelle, mutta tällöin on varmistettava, että mahdollinen turvatyyny voidaan kytkeä pois päältä ja että istuin ei rajoita kuljettajaa näkemästä oikealle.  Liikkeellä vain turvavöissä
Matkailuauto houkuttelee valitettavasti olemuksellaan matkustajia liikkumaan ajon aikana matkustamossa. On kiva käydä wc:ssä, hakea syötävää jääkaapista tai lueskella tai levätä vuoteessa ajoneuvon liikkeellä ollessa. Kaikki nämä toimet ovat kuitenkin kiellettyjä ja äärimmäisen vaarallisia auton liikkuessa. Yksi äkkijarrutus tai nopea väistöliike voi aiheuttaa vakavia vammoja ilman turvavöitä oleville matkustajille. Matkailuajoneuvon yksi parhaista puolista liikkuessa on se, että taukojen pitäminen on vaivatonta: aja levähdysalueelle ja liikkuva kotisi on valmis palvelemaan veloituksetta.

Matkailuauton ja asuntovaunun talvikäyttö

Matkailuajoneuvoharrastus eroaa edukseen muun muassa moottoripyörä- tai veneilyharrastuksesta. Ero on siinä, että matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden. Tällä vuosikymmenellä matkailuajoneuvojen määrä talvisilla teillä on lisääntynyt, joka on merkki ympärivuotisen harrastustoiminnan kasvusta. Talvikäytön lisääntymisestä huolimatta moni karavanaari laittaa ajoneuvonsa talviteloille syksyn edetessä kohti talvea. Leirintäalueiden
kausipaikoilla matkailuvaunuja käytetään paljon myös talvikaudella, monen niistä ollessa muun muassa laskettelurinteiden juurella. Syitä talven ohittamiseen harrastuksen osalta on monia:
• kesällä on liikuttu riittävästi
• talviharrastamiseen ei ole aikaa
• ajoneuvo ei sovellu talvikäyttöön
• ajamisen pelko talvikeleillä
• talvikäyttöä ei ole vain tullut kokeiltua
Nykyajan matkailuajoneuvoista suurin osa on talvikäyttöön soveltuvia. Toki lämpimyyden osalta on eroja, mutta yhdessäkään ajoneuvossa ei tarvitse palella. Talvisin liikkuvat karavaanarit rohkaisevat mielellään muita talvikäytön kokeilemiseen, sillä siinä on oma hohtonsa: ulkona pakkasta ja lunta, sisällä lämmintä ja paikkaa voi vaihtaa oman mielen mukaan.

Talvikäytön perusasioita
Onnistuneen talvikäytön perusasioita ovat yksinkertaisia, mutta samalla myös välttämättömiä:
• liikkuvassa matkailuajoneuvossa hyvät talvirenkaat
• lumen poisto katolta ennen liikkeelle lähtöä
• pehmeä pitkävartinen lumiharja
• kunnon lumilapio
• ovien lukot hyvin voideltu esim. aseöljyllä
• lukkosula varalta
• matkailuautossa ohjaamon talvietupeitto
• akkukaapelit
• hinausköysi
• pesun jälkeen ovien tiivisteiden huolellinen kuivaaminen ja lukkojen voitelu
• raikas- ja harmaavesijärjestelmän tyhjennys käytön jälkeen – hanat kannattaa jättää auki käytön jälkeen
• ajoneuvon vahaus ennen talvikautta suojaa maalipintaa suolaisilla teillä
• kaksi täyttä kaasupulloa aina matkassa
• erillinen sähkölämmitin kaasulämmityksen ongelmatilanteiden varalle
• jätä kaapit ja laatikostot auki käytön jälkeen

Malta lämmittää ennen lähtöä
Ennen matkallelähtöä kannattaa kovilla pakkasilla aloittaa sisätilojen lämmittäminen vuorokautta aiemmin. Avaa kattoluukut ja kaikki kaapit sekä laatikostot kostean ilman poistamiseksi. Kattoluukut voivat  olla auki muutamia tunteja, jotta kosteus poistuu samalla kun lämpö nousee sisätiloissa. Moni karavaanari ei käytä talviolosuhteissa ajoneuvon vesijärjestelmää etenkin jos kyse on vain muutaman vuorokauden oleskelusta. Hanallinen 10 litran vesikannu toimii hyvin. Hammaspesu ja muut harmaat vedet voi tyhjentää wc-pyttyyn, joka kuitenkin yleensä on käytössä ja tyhjennetään käytön jälkeen. Monessa matkailuautossa on nykyisin myös lämmitettävä ja eristetty harmaavesisäiliö, jota voi hyvin käyttää talvella.

Talvikäytön jälkeen
Matkailuajoneuvossa ei tarvitse pitää yllä lämpöä, kun sitä ei käytetä. Käytön jälkeen avaa kaapit ja laatikostot, jotta ilma vaihtuu. Tyhjennä mahdollisesti käytössä olleet raikas- ja harmaavesijärjestelmä ja wc. Hanat kannattaa jättää auki, joka edellyttää 12 V virran päältä poisottoa, ellei ajoneuvossa ole erillistä kytkintä vesipumpulle. Jos kytkintä ei ole, sen asentaminen on suositeltavaa, koska kustannus ei ole suuri. Varmista myös, että kattoluukkujen ympäristöt ovat esteettömät ilmanvaihdolle.

Ennakoi tulevat tilanteet
Matkailuauto on oivallinen tapa liikkua myös talvella. Ennen matkalle lähtöä, puhdista auto huolellisesti lumesta, myös katto. Katolla oleva lumikerros aiheuttaa selvän vaaramomentin lisäpainona ja myös muille tiellä liikkuville. Talvella ajettaessa on oltava kesäkelejä selvästi ennakoivampi, sillä jarrutusmatkat pitenevät entisestään ja liukkaisiin jyrkkiin mäkiin on otettava reilusti vauhtia. Etuvetoisten matkailuautojen etupää on usein varsin kevyt,
joka on hyvä huomioida liukkailla ajettaessa. Etupään pitoa parantaa hyvät nastarenkaat ja lumiketjut ja täysi polttoainesäiliö, joka on monessa autossa ohjaamon kohdalla.

Ilma- vai vesikeskuslämmitys?

Molemmat lämmitysmuodot ovat hyviä, mutta niissä on käyttäjän kannalta havaittavia eroja. Lämmitysasioissa ei
ole oikeaa eikä väärää, on vain erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Yleensä matkailuajoneuvovalmistajilla on peruslämmitysmuodoksi merkitty hinnastoon ilmakeskuslämmitys. Monessa merkissä ja mallissa ostaja voi valita
lisävarusteeksi vesikeskuslämmityksen. Tässä artikkelissa selvitetään lämmitysmuotojen perusasiat sekä matkailuautojen että -vaunujen osalta.

Ilmakeskuslämmitys on nopea
Ilmalämmityksen suurimpia etuja ovat nopea lämmön jakautuminen ajoneuvoa lämmitettäessä. Hyvän ilmalämmityksen kaksi perusasiaa ovat tehokas lämmitin (yli 3 kW) ja lämmityssuulakkeiden riittävä määrä ja niiden oikeat asennuspaikat. Trumatic on käytännössä ainoa ilmalämmitysjärjestelmien valmistaja. Ilmalämmitteinen auto lämpiää selvästi vesikeskuslämmitteistä nopeammin. Lämmityksen ollessa päällä sisällä on pieni puhalluksen tunne. Suulakkeiden paikoilla ja läppien asennoilla on suuri merkitys tasaisen lämmön saamiseksi auton eri osiin. Ilmalämmitys voi aiheuttaa allergisia reaktioita herkimmille, koska puhallusilma saa pölyhiukkaset liikkeelle päällä ollessaan.

Vesikeskuslämmitys mahdollistaa yölämmön

Vesikeskuslämmitys luovuttaa lämpöä lämmitettäessä selvästi ilmalämmitystä hitaammin, mutta lämmön jakautuminen on tasaisempaa. Järjestelmä on käytännössä äänetön, eikä pöly lennä. Patteriverkoston pituudella ja sijainnilla auton kokoon nähden on suuri merkitys tasaisen lämmönjakautumisen kannalta. Alde hallitsee
puolestaan vesikeskuslämmitysjärjestelmien markkinoita. Alde-lämmityksestä joutuu maksamaan muutamia
tuhansia lisähintaa. Sillä rahalla saa myös mukava lisäominaisuuden: lämpötilaa voi laskea ennalta määrätyksi
aikaväliksi, esimerkiksi yöksi. Vesikeskuslämmityksen saa monessa autossa myös lattiaan. Vesikeskuslämmitys lisää
auton painoa usealla kymmenellä kilolla. Molempien lämmitysmuotojen kohdalla ajoneuvossa olevan lämpöanturin sijainnilla on suuri merkitys lämmön tasaisuuteen. Pitkien matkailuvaunujen talvikäytössä on syytä lisätä lämmityksen vesipumpun kierrosnopeutta riittävän tasaisen lämmön takaamiseksi.

Tunnetusti matkailuautojen ohjaamon lämmitys on ollut haaste kaikille matkailuautovalmistajille. Ajettaessa ohjaamon lämmitys hoituu hyvin moottorilämmityksen avulla, mutta ajoneuvon ollessa paikallaan ohjaamon
lämmön jakautuminen edellyttää alla olevia asioita.
Tärkeimmät asiat ohjaamon lämmityksen onnistumiseksi erityisesti talvikäyttöä ajatellen ovat:
Vesikeskuslämmitys
• lämmitysputket on johdettu istuinryhmään siten, että putket kiertävät sekä seinän reunoilla että sillä alueella (ritilöin), johon jalat osuvat sohvilla ja penkeillä istuttaessa lämmitysputkien / ritilöiden ovat käännettyjen penkkien
jalkatilan kohdalle, kylmän tunteen poistamiseksi putket on viety etuistuimien ja seinän vierestä kohti kojetaulua
• etuovien kohdalla on pelkkien putkien sijaan pätkä patteria, jolloin lämpöteho on etuistuimella istuvan kohdalla
ja on näin pelkkää putken luovuttamaa lämpöä parempi
• lämpöputket kierrätetään kojetaulun etureunassa alla
Ilmakeskuslämmitys
• riittävän tehokas lämmitin, suositus Suomen olosuhteisiin teho 6 kW
• suulakkeita on riittävästi ja ne on asennettu puhaltamaan ilmaa istuinryhmästä etuistuimia kohti
• lämmitysputket ja suulakkeet pitäisi löytyä myös etuistuimien kohdalta ja niiden puhallussuunnan pitäisi olla
eteenpäin
• muualla autossa suulakkeiden suuntaus lattiapinnassa ristiin
• lämmitysputket myös vuoteiden ympäri, ei yksittäistä
suulaketta esim. alkovissa
• vähintään 1,8 kW sähkölämmitysmahdollisuus

Talvietupeitto tarpeen matkailuautossa
Matkailuautoissa kannattaa käyttää pakkaskeleillä ulkopuolelle asennettavaa ovien alareunaan asti ulottuvaa talvietupeittoa, joka estää kylmän pääsyn sisätiloihin ja pitää ohjaamon ikkunat kuivina. Se on antanut hyvän ja riittävän lämmön ohjaamoon. Tarvittaessa matkailuauton ohjaamossa voi käyttää erillistä pientä, esim. Ecomat-sisätilalämmitintä. Vesikeskuslämmitteisissä autoissa on usein etupään istuinryhmässä korotettu lattia, jonka alla kulkee patteriverkosto. Lämmin ilma johdetaan lattiassa olevien ritilöiden avulla istuinryhmässä olijoiden jaloille. Matkailuautojen ohjaamon lämpöasioista puhuttaessa täytyy aina muistaa, että ”täydellistä autoa ei ole vielä tehty”. Alustan rakenne tuo myös ymmärrettäviä rajoituksia teknisiin ratkaisuihin.

Ilmankierrolla on suuri merkitys
Hyvä lämmitysjärjestelmä ei yksin takaa hyvää lopputulosta. Ilma nousee tunnetusti alhaalta ylöspäin. Tästä syystä kalusteiden ja seinien välissä pitää olla ilmasolat, jotta lämmin ilma pääsee nousemaan vapaasti ylös. Tämä pitää samalla kuivana kaappien sisäosat.

Lattialämmityksen vaihtoehdot
Matkailuautojen ja -vaunujen lattialämmitystä on saatavana sähkötoimisena (230V) tai nestekiertoisena. Matkailuajoneuvojen lattialämmitykset ovat tarkoitettu lattian mukavuuslämmöksi, varsinainen ajoneuvon lämmitys tapahtuu ajoneuvon varsinaisella lämmityslaitteella. Sähkötoiminen lattialämmitysmatto on usein matkailuajoneuvoissa valmiina lattiarakenteen sisässä. Sen voi asentaa vanhempiin ajoneuvoihin ohuena kalvona myös lattian ja lattiamaton väliin. Viime vuosina vesikiertoisten lattialämmitysten tarjonta on lisääntynyt. Vesikiertoisen lattialämmityksen mukavuudesta voi nauttia myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla. Alden nestekeskuslämmitykseen on saatavana myös Fiat Ducatoon vuosimallista 2007 eteenpäin soveltuvaa vesikeskuslämmitteistä ohjaamon mattoa, jolloin ohjaamossa kiertää sama lämmitysneste kuin patteriverkostossa.

Sähköllä vai kaasulla?
Oikea energialähde lämmityksessä jakaa mielipiteitä. Osa on sitä mieltä, että kaasu on ainoa oikea energialähde matkailuajoneuvon lämmittämiseen. Osa taas käyttää niiden yhdistelmää, jonka nykyiset lämmitysjärjestelmät mahdollistavat. Moni käyttää ensisijaisesti aina sähkölämmitystä, jolloin kaasupullojen vaihto jää vähemmälle. Alde-lämmitys mahdollistaa sähköllä lämmittämisen 3 kW:n teholla, mutta Trumatic enimmillään vain 1,8 kW. Mikäli tunnistat olevasi selvästi kolmen vuoden ajan karavaanari (kevät, kesä, syksy) ei matkailuajoneuvon lämmitysasia ole ajoneuvon valinnan tärkein kriteeri. Talvikäytössä sen merkitys nousee merkittävästi.

Vinkkejä ostajille:
• tarkista huolella ilmalämmitteisen auton lämmityssuulakkeiden sijainti, erityisesti ohjaamon osalta, suunta pitää olla myös etuistuimille
• kokeile lämmityksen tehoa ja suulakkeiden lämmönohjauskyky laittamalla lämmitys täysille
– ohjaamossa, vuoteissa, mahdollinen alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa
• tarkista lämmittimen sijainti ja kotelointi, sillä se pitää ääntä käynnissä ollessaan
• vesikeskuslämmitteisessä autossa tutki patteriverkoston sijainti ympäri auton kuten ilmalämmitteisessä
• kiinnitä erityistä huomiota patteriverkoston sijaintiin ohjaamossa ja etupään istuinryhmässä
• tutki patterien olemassaolo/sijainti vuoteiden reunoilla,  alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa

Matkailuauton ja vaunun lisävarusteet

Usein on tilanne, että ajoneuvon vakiovarustus ei yleensä riitä. Lisävarustelistalta valitaan vielä useita varusteita, jotta ajoneuvosta saadaan mieluinen. Tässä lista perusteluineen yleisimmistä ja tärkeimmistä lisävarusteista, joita matkailuautoihin ja -vaunuihin valitaan. Jos varusteet ovat jo vakiona, on ajoneuvosi hyvin varusteltu. Osaan varusteista on laitettu arvioitu varusteen hintaluokka asennettuna avuksi hahmottamaan lisävarusteen hintaluokkaa. Huomioithan, että tuotteen hinta ja asennustyön suuruus vaihtelee suuresti riippuen asennettavasta laitteesta ja ajoneuvosta.
Varmistathan myös varusteen asennusmahdollisuuden ja sopivuuden meiltä. Tarvikkeet löydät verkkokaupastamme kauppa.jyvascaravan.fi, asennustarjouksen saat huollostamme huolto@jyvascaravan.fi

Sisätilan mattosarja myös ohjaamoon
Matkailuajoneuvon lattia monet kulmat ja kolot tulee hyvin peitetyksi vain tilaan tehdyillä matoilla. Helpoiten saat ne valitsemalla ne lisävarustelistalta. Älä unohda ohjaamon mattoa, joka ei yleensä ole edes lisävarustelistalla. Myyjäliikkeet myyvät tunnetuimpien alustojen (Fiat, Renault, MB) ohjaamoihin sopivia paksuja mattoja, jotka toimivat hyvin myös äänieristeenä.

Kaihdinverhot ohjaamoon
Jos haluat hyvän näkö- ja aurinkosuojan ohjaamoon, et voi olla hankkimatta kaihdinverhoja. Monen matkailuauton perusvarustukseen kuuluu valosuojaverho, joka antaa vain näkösuojan. Kaihdinverho estää myös ohjaamon lämpiämisen aurinkokeleillä. Lisäksi kaihdinverhon voi laittaa päälle vain tiettyihin suuntiin ja jättää
osan avoimeksi. Kaihdinverhot ovat yleistymässä vakiovarusteeksi useimpiin ajoneuvoihin.

Polkupyöräteline
Jos olet tottunut liikkumaan polkupyörällä, pyöräteline on tärkeä lisävaruste. Telineitä saa 2-4 pyörälle ja tunnetuimmat valmistajat ovat Fiamma ja Thule. Mahdolliseen vetokoukkuun kiinnitetty yhden pyörän
teline ei ole suositeltava ratkaisu pyörän kuljettamiseen matkailuautossa. Erillinen teline on vakaampi ja pyörän asento ei vahingoita auton takaosan mitään muuta osaa. Osta heti myös pyörien suojaksi erillinen pyöräsuoja, joka estää kuran ja hiekan kulkeutumista pyöriin. Vaunuissa polkupyöräteline on joko vaunun takaseinässä tai vetoaisan päällä, jolloin on syytä huomioida ns. aisapainon vaikutus ajettavuuteen.  Huom! Sähköavusteisten pyörien lisääntyessä on muistettava, että pyörätelineillä on maksimikuorman kantokyky, joka on syytä selvittää etukäteen.

Vuoteentekomahdollisuus ohjaamoon
Matkailuauton ohjaamoon (Fiat Ducato 2007->) on saatavana Camp Sleep -lisäpatjasarjaa, jolloin ohjaamoon saa varavuoteen lapselle. Saatavana on myös Cabbunk-kerrossänkyratkaisuja.

Led-sisävalot
Led-valot ovat vakiovarusteena nykyisin monessa matkailuajoneuvossa. Tarkista asia hinnastosta, koska ne voivat olla myös lisävarustelistalla. Valitse ne pienemmän sähkökulutuksen ja paremman valotehon takia. Pieni kustannus. Voit myös vaihtaa osaan led-polttimot.

Lukuvalot matkailuauton ohjaamoon
Hyvin harvassa matkailuautossa on ohjaamon tuolille suuntautuvat lukuvalot. Älä jätä niitä hankkimatta, jos haluat lukea pimeinä vuodenaikoina etuistuimilla. Lisäetu valojen hankinnasta on kartturin mahdollisuus lukea/tutkia esim. karttaa tai esitteitä pimeässä ajon aikana.

Kaasun ulosotto ajoneuvon ulkoseinään
Pieni asia, joka usein jää vaille huomiota, on kaasun ulosoton hankinta sen sijaan, että rahtaa kaasupullon grillin viereen esimerkiksi ajoneuvon toiselta puolelta. Erityisesti tämä lisävaruste on hyvä huonoselkäisille tai muuten vaan mukavuuden haluisille. Kaasun ulosoton voi asentaa sekä matkailuautoihin että -vaunuihin.

Multimediakeskus kojetauluun
Monessa autoradiossa on nykyisin mahdollisuus dvd-elokuvien katseluun ja navigointiin. Näihin multimedialaitteisiin voi kytkeä myös peruutuskameran näytön, jolloin erillistä näyttöä kojetaulussa ei enää tarvitse.

Peruutuskamera
Mitä pidempi matkailuauto sitä suuremman hyödyn saat peruutuskamerasta. Asennuta peruutuskameran niin, että voit käyttää sitä myös eteenpäin ajettaessa. Tällöin voit tarkkailla pitkän peräylityksen kulkemista  ahtaissa paikoissa. Ota peruutuskamera läpällisenä kuraantumisen estämiseksi. Kameran paikka auton takaosassa kannattaa
miettiä tarkkaan, jos mukana kulkee pyöriä. Hyvin usein ylös asennettu kamera on hyödytön, kun pyörät on telineessä, koska ne estävät kameran näytön. Peruutuskameroita asennetaan nykyisin paljon myös matkailuvaunuihin peruuttamista helpottamaan.

Sähköinen vaununsiirrin
Todella hyvä lisävaruste vaunuilijalle on sähköinen vaununsiirrin (Mover), jonka avulla vaunun voi asettaa leiriytyessä paikalleen kaukosäätimen ja vaunun akseliin sijoitetun sähkömoottorin avulla. Siirtimiä
saa sekä yksi että kaksiakselisiin vaunuihin.

Tv-antenni ja läpivienti
Hyvä tv-antenni on television katselun yksi peruskivistä. Toinen on riittävän herkkä television viritin. Yleisin digitv-antenni matkailuajoneuvoissa on Triax Ufo.

Takatukijalat
Mitä pidempi matkailuauton ns. peräylitys on sitä enemmän tarvitset takatukijalkoja. Ne vähentävät auton huojumista leiriytyessä. Takatukijalkoja on tarjolla monenlaisia. AL-KOn pikalukolliset takatukijalat ovat
suosittuja niiden helppokäyttöisyyden takia.

Matkustamon ilmastointilaite
Lämpenevässä Suomenkin ilmastossa ilmastointilaite matkustamoon on nykyisin helposti perusteltava laite. Jos kuumassa olo ja nukkuminen tuntuu epämiellyttävältä, hanki ilmastointilaite. Voit käyttää sitä myös lämmittiminä viileillä keleillä. Keski-Euroopassa kiertelevälle ilmastointilaitteen hankita on vieläkin suositeltavampaa. Myös lasten ja lemmikkien mukana ollessa viileydellä on tärkeä merkitys.

Kwh-mittari
Jos käyt usein leirintäalueilla, joissa sähköä myydään kilowattihinnalla, voit säästää mittarin hinnan nopeasti alempina leiriytymismaksuina.

230 V pistorasiat
Ladattavien laitteiden lisääntymisen myötä, pistorasioiden tarve eri puolilla matkailuajoneuvoa on lisääntynyt. Nykyaikaisessa matkailuajoneuvossa 230V pistorasiat, mielellään 2 kpl, pitää olla makuuhuoneessa, keittiössä, wc-tilassa ja istuinryhmässä. Lisäpistorasioiden asennuttaminen ei maksa paljon. Asennuta samalla muutama usb-pistoke.

Inventterit
Inventterillä saat muunnettua 12V jännitteen 230V jännitteeksi. Huomioitavaa on käytettävän laitteen tehontarve ja akkukapasiteetin kesto. Siniaaltoinventterit sopivat parhaiten elektronisille laitteille.

Generaattorit
Generaattorilla saat tuotettua 230V verkkojännitettä. Generaattorit ovat yleisemmin bensiinikäyttöisiä.

Polttokenno
Polttokennolla saat tuotettua 12V virtaa ja ladattua matkailuajoneuvon akkuja. Polttokenno käyttää polttoaineena metanolia.

Lämmitettävä ohjaamon matto
Ohjaamoon on saatavana joko sähköllä (230V) lämmitettävää tai nestekiertoista ohjaamon mattoa matkailuauton etuosan lämmittämiseen.

Lämmönvaihdin
Matkailuautojen nestekiertoisissa lämmitysjärjestelmissä on mahdollisuus asennuttaa erillinen ”haara” ja pumppu, joka kierrättää matkustamon lämmittimen lämmittämää nestettä myös moottoritilassa, jolloin moottorin lämmittäminen lohkolämmittimen sijaan on mahdollista. Lämmönvaihdin toimii myös toisinpäin, jolloin
ajon aikana moottorin lämpöä voidaan siirtää matkustamoon.

Polttoainekäyttöinen moottorin esilämmitin
Suurin etu/ero lämmönvaihtimeen on se, että polttoainekäyttöinen lämmitin (Webasto, Eberspächer) puhaltaa lämpimän ilman tuulilasille ja myös sulattaa jään pakkaskeleillä. Kovilla pakkasilla em. lämmittimiä voi hyödyntää myös ajaessa tuomaa lisälämpöä ohjaamoon.

Astinlaudat ohjaamoon
Harvassa puoli-integroidussa matkailuautossa on vakiovarusteena astinlaudat ohjaamoon nousua ja sieltä poistuloa helpottamassa. Erityisesti lyhyiden matkustajien nousu autoon helpottuu melkoisesti.

Kaukokäyttölaite
Nykytekniikka mahdollistaa matkailuajoneuvon toimintojen kauko-ohjaamisen ja seurannan mobiililaitteilla joko tekstiviesteillä tai verkon kautta. Laite- ja ohjelmistovalmistajasta riippuen seurattavien ja ohjattavien toimintojen määrä voi vaihdella. Kausipaikalla olevan matkailuvaunun omistajalle tärkeimmät ominaisuudet ovat
lämmityksen ja jääkaapin päälle- ja poistoiminto, lämpötilan seuranta ja murtohälytys. Vuokraajille laitteet mahdollistavat ajoneuvon paikallistamisen.

Kompressorikylmälaukku
Kylmälaukku on tarpeellinen retkeilijöille ja myös lisää kylmäsäilytystilaa tarvitseville matkailuajoneuvon käyttäjille. Kompressorikäyttöiset kylmälaukut ovat nykyisin kevyitä ja hyvin muotoiltuja. Ruokien ja juomien jäähdytys ja pakastaminen matkoilla on helppoa. Uusinta tekniikka hyödyntävät laukut kuluttavat varsin vähän virtaa, mutta
pitävät juomat ja ruokatarvikkeet viileinä.

Televisio
Televisio pitää edelleen pintansa huolimatta suoratoistopalveluiden suosion kasvusta. Matkailuajoneuvoon kannattaa valita televisio, jota voi käyttää sekä 12 voltin että 230 voltin sähköllä. Television paikka ja teline kannattaa valita niin, että se näkyy mahdollisimman laajalle alueelle. Telineen taittuva mekanismi mahdollistaa monessa tapauksessa television kääntämisen 180-astetta, jolloin se saadaan näkymään
ajoneuvon toiseen päähän.

Letkurikkoventtiili ja pullonvaihtaja
Letkurikkoventtiili on turvavaruste, joka parantaa matkailuajoneuvon turvallisuutta sulkemalla kaasuntulon, jos kaasuletku murtuu tai syntyy muu suurempi kaasuvuoto. Järjestäytyneissä matkailuajoneuvoliikkeissä varmistetaan aina ennen ajoneuvon luovutusta, että kaasulaitteet täyttävät viranomaisten määräykset. Sellaista karavaanaria, jolta ei olisi kaasu loppunut yöllä ei ole, tai jos ei ole vielä, niin tulee olemaan. Jos haluat varmistaa kaasun riittävyyden myös öisin, automaattinen pullonvaihtaja on sinun lisävarusteesi. Kaasun loppuessa pullosta, pullonvaihtaja ottaa kaasun viereisestä pullosta. Monessa pullonvaihtajamallissa on ajoneuvon sisätiloissa näyttö, josta näkee pullojen kaasumäärät.

Kaasuhälytin

Kaasuhälytin hälyttää nestekaasuvuodoista ja osa malleista myös ns. nukutuskaasuista ja huumaavista narkoosikaasuista, joita käytetään Euroopassa yön aikana tehtävissä matkailuautomurroissa.

Sähköinen lattialämmitys kalvo
Asennetaan lattian päälle, ja kalvon päälle tarvitaan lattiamatto.

Liesituuletin
Liesituuletin ei ole kaikissa matkailuajoneuvoissa vakiovaruste. Mikäli olet ahkera kokkaaja, liesituuletin on järkevä ostos. Laitteita on eri kokoisia ja tehoisia. Osa malleista perustuu rasvasuodattimeen ja osasta menee putki ulkoilmaan.  Asentaminen kannattaa jättää matkailuajoneuvohuollon tehtäväksi.

Aurinkopaneeli
Omatoimimatkailun lisääntyessä myös sähkön osalta on omatoimisuuden tarve lisääntynyt. Matkailuajoneuvon katolle asennettavat aurinkopaneelit ovat hyvin suosittuja matkailuajoneuvojen lisävarusteita. Paneelien tehovalikoima on nykyisin laaja, joten ennen hankintaa kannattaa selvittää oma sähkönkulutustarve.

Alumiinivanteet
Alumiinivanteiden hankinnalle on monia perusteluja ulkonäöstä teknisiin ominaisuuksiin. Matkailuautoihin ja -vaunuihin soveltuvia malli- ja hintavaihtoehtoja on runsaasti tarjolla. Alumiinivanteet vapauttavat irtoilevista pölykapseleista ja niiden hintaero peltivanne-pölykapseliyhdistelmään on nykyisin melko pieni. Vanteet soveltuvat myös talvikäyttöön.

Sisälokasuojat
Sisälokasuojat suojaavat matkailuauton lokasuojia ja pyöräkaaria kiveniskelmiltä ja samalla parantaa ohjaamon äänieristystä. Sisälokasuoja asennetaan lokasuojapellin alapuolelle, jolloin se estää suolan ja kuran pääsyn auton runkoon.

Vetokoukku
Matkailuautojen vetokyky on yleensä henkilöautoja suurempi. Moni harrastus edellyttää harrastusvälineiden pakkaamisen peräkärryyn. Matkailuauton vetokoukun hankinnassa on tärkeää valita koukku, joka
on EU-direktiivien mukainen. Testaamattomat ja hyväksymättömät vetokoukut kiinnitysrautoineen voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.

Hydrauliset tukijalat
Matkailuauto saadaan suoraan yhdellä napin painalluksella. Tarvittaessa voidaan tukijalkojen avulla myös kallistaa ajoneuvoa auttamaan harmaavesisäiliön tyhjennystä.

Tavaraboxi
Matkailuautoissa tulee usein tarve kuljettaa enemmän tavaraa kuin mitä ulkotäytettävät säilytystilat tarjoavat. Ratkaisu tarpeeseen voi olla auton peräosaan tai katolle asennettava tavaralaatikko. Lukittavan laatikon voi asentaa vähintään kolmen pyörän pyörätelineeseen tai erillisellä asennussarjalla. Tavaraboxeja on saatavilla tilavuudeltaan erikokoisia, yleisin on 450 litrainen.

Valorauta ja lisävalot
Matkailuajoneuvoharrastus on ympärivuotista. Syksyn ja talven pimeinä aikoina paljon liikkuvien kannattaa harkita lisävalojen ja mahdollisen valoraudan hankintaa. Lisävalotarjonta on nykyisin runsasta. Tehot ovat kasvaneet ja hinnat pysyneet maltillisina. Valorauta on hyvä suoja riistaeläinvahinkotilanteissa ja lisää ajoneuvon näyttävyyttä.

Teltat
Matkailuajoneuvojen telttatarjonta on runsasta, josta jokainen käyttäjä löytää omiin tarpeisiinsa sopivan. Matkailuvaunuihin sopivia telttoja löytyy sekä kesä- että ympärivuotiseen käyttöön. Koko-/pituusvalikoima on myös laaja.

A-mittainen kokoteltta
Tarkoitettu pääasiassa kesäkäyttöön, yleensä käytetään aina vaunun mittaisena. A-mittojen syvyydet ovat yleensä 250cm, 300cm tai 350cm. Voit tarkistaa oman vaunusi A-mitan osoitteesta www.isabella.net

Osamittainen kesäteltta
Tarkoitettu kesäkäyttöön, kiinnitetään vaunun telttauraan

Osamittainen Universal talviteltta
Tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, kiinnitetään vaunun telttauraan.

Vapaastiseisova Drive away -teltta
Lähinnä matkailuautokäyttöön, teltan viereen ajetaan ajoneuvo, jolloin se varaa tilan ajoneuvolle myös leirintäalueella. Saatavana ilmaputkistolla tai teräsputkistolla.

Ilmateltta
Tarkoitettu useimmiten kesäkäyttöön, kiinnitetään joko vaunun telttauraan tai markiisin lisävarustelistaan. Myös ensimmäisiä talvikäyttöön soveltuvia ilmatelttoja on tullut jo markkinoille.

Standby-teltta
Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu kiinteä teltta.

Kotelomarkiisi
Kiinteästi lähinnä matkailuautoon asennettava markiisi, joka rullataan ulos mekaanisesti veivillä tai sähkömoottorilla. Kotelomarkiiseja on saatava seinä- tai kattoasenteisena, ja kattoasenteisia markiiseja
voidaan asentaa myös matkailuvaunuihin.

Pussimarkiisi
Vaunun telttauraan kiinnitettävä markiisi, joka rullataan ulos käsin.

Katos
Vaunun telttauraan asennettava kevytrakenteinen katos.

Markiisien teltat ja sivuseinät
Markiiseihin on saatavana runsaasti erillisiä sivuseiniä ja telttoja. Sivuseiniä hankittaessa tulee tietää markiisin merkki ja malli, sekä markiisin leveys, syvyys ja asennuskorkeus.

Tuuliaita
Tuuliaidalla saat näkösuojaa sekä tuulensuojaa matkailuajoneuvon eteen. Tuuliaitoja on saatavana teräsputkistolla sekä ilmaputkistolla. Tuuliaidoissa on paljon vaihtoehtoja pituuden, korkeuden ja hintatason suhteen

Copyright Jyväs-Caravan Oy. Ostajan oppaassa on käytetty lähteenä Liikkuva Koti sivustoa www.liikkuvakoti.fi